گنجور

امیرمحمد محتشم

گنجور

امیرمحمد محتشم

پیام های کوتاه
پیوندها

تفرقه بینداز و حکومت کن

امیرمحمد محتشم | چهارشنبه, ۲۷ خرداد ۱۳۸۸، ۰۷:۰۷ ب.ظ

تفرقه بینداز و حکومت کن !

 

سه گاو نر بزرگ که یکی سیاه و دیگری سفید و سومی سرخ رنگ بود، در علفزاری با هم در کمال اتّحاد می چریدند. در آن علفزار شیری وجود داشت که هرگز قادر نبود به آن سه گاو آسیبی برساند . تا اینکه شیر نقشه ی ایجاد تفرقه بین آنها را کشید ، نخست به گاو سیاه و سرخ گفت :« کسی نمی تواند از حال ما در این علفزار خرّم مطّلع شود مگر از ناحیه ی گاو سفید ، زیرا سفیدی رنگ او از دور پیداست ، ولی رنگ من مانند رنگ شما تیره و پنهان است ، اگر بگذارید به او حمله کنم و او را بخورم ، پس از او این علفزار برای ما سه موجود باقی می ماند.»
گاو سیاه و سرخ ، نصیحت شیر را پذیرفتند ، شیر به گاو سفید حمله کرد و او را درید و خورد .
چند روز دیگر که شیر گرسنه شده بود ، محرمانه به گاو سرخ گفت : « رنگ من و تو همسان است ، بگذار گاو سیاه را بخورم و این سرزمین پر علف برای من وتو که همرنگ هسستیم باقی بماند .»
گاو سرخ اغفال شد و اجازه داد . شیر در فرصت مناسبی به گاو سیاه حمله کرد و او را درید وخورد .

 

کاریکاتوریست : هادی طبسی 

پس از چند روزی با کمال صراحت به گاو سرخ گفت :« تو را نیز خواهم خورد » ، روز موعود فرا رسید ، شیر به گاو سرخ رو کرد و گفت : « حتما" تو را می درّم و می خورم .»گاو سرخ گفت : « به من مهلت بده تا سخنی را سه بار بلند بگویم بعد مرا بخور !» شیر به او مهلت داد .
گاو سرخ فریاد زد : « آهای چرندگان ! از خواب غفلت بیدار شوید من در همان روز که گاو سفید خورده شد ، خورده شدم .»
یعنی همان هنگام که بر اثر هواپرستی و غفلت ، بین ما ایجاد تفرقه شد ، سنگ زیرین سقوط ما پایه گذاری گردید ، و امروز دشمن از آن استفاده کرد و ضربه ی نهائی خود را بر من وارد ساخت .(1)


بر نتابم یک تنه با سه نفر             پس بُبرّمشان نخست از یکدگر
هر یکی را زان دگر تنها کنم         چونکه تنها شد زبانش بر کنم

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1) کتاب داستان دوستان با اندکی تغییر

نظرات  (۱۰)

به نام خداوندی که گاو را فربه آفرید و گوشت آن را حلال فرمود تا شیر و گرگ و انسان آن را بخورند و روباه شل هم از بقایای آن ارتزاق نماید .اگر مرحوم سهراب سپهری بود می گفت :دست ها را باید شستگاو ها را باید خوردمن از او پرسیدم گوشت گاو سیری چند؟!او به من پاسخ داد سیر را با گوشت چه کار؟
هوا بس ناجوانمردانه سرد است-------------------------------------------- درگذشت حسن شجاعی
ممنون از حضور بزرگوارانه ی شما
چونکه مومن آیینه مومن بود                 روی او ز آلودگی ایمن بود یار آیینه است جان را در حزن                  در رخ آیینه جان دم مزن                                       مثنوی تفرقه از شیطان است و وحدت کلمه و اتحاد از رحمان است .امام خمینی (ره)منتظر قدوم پاکتان هستیم.
«کلاس پنجم که بودم پسر درشت هیکلی درته کلاس ما می نشست که برای من مظهر تمام چیزهای چندش آوربود ،آن هم به سه دلیل؛ اول آنکه کچل بود، دوم اینکه سیگار می کشید وسوم - که ازهمه تهوع آورتربود- اینکه درآن سن وسال، زن داشت. !... چند سالی گذشت یک روزکه با همسرم ازخیابان می گذشتیم ،آن پسرقوی هیکل ته کلاس را دیدم درحالیکه خودم زن داشتم ،سیگارمی کشیدم وکچل شده بودم.  « شریعتی» ----------------------------------------------------------- به سه چیزتکیه نکن ،  غرور، دروغ وعشق .  آدم با غرور می تازد،با دروغ می بازد وبا عشق می میرد .   « شریعتی»   ----------------------------------------------------------- سلام ، به ما هم سری بزنید.
  • محسن مالکی
  • سلام دوست خوبم مطالب زیبایی دارید
  • محسن مالکی
  • سلام دوست خوبم مطالب زیبا و خوبی دارید
    دنیایی که می بینیم همین داستان است که به واقعیت رسیده
  • بابا آب داد
  • عاااااااااااالی بود دوست عزیزـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــامروزمیان این همه گریه ...فقط برای تو ... به شوق تو می نویسم .اگر که حال من اینست :- اینجا دور و ناصبور و بی طاقت -برای تو مانده ام ؛ اگرچه بی تو چنینم ... !ز من مخواه که آرام شو م ، دل به لحظه بسپارمتو خوب می دانی ...دلم که بی نگاه تو ماند ، حال و روز لحظه همین است ...مرا ببخش ...ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
    سلام عرض ادب واحوال پرسی همکار گرامی وهموطن خوبمان

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی